2011-01-20

Sådär ja!

Då kan man nästan säga att resan är över. Var på återbesök för att kolla om allt stod rätt till, läkarn sa att det såg fint ut, vilket känns riktigt skönt! Nu är det bara se om hörseln blivit bättre också, någon gång i april ska jag dit igen för ett hörselprov.

Ett händelserikt år för mitt öra har det varit, nu när pulsen i örat är borta (i princip borta) känns det skönt att inte kunna höra någonting, eller rättare sagt, höra den totala tystnaden =) Nu kan man lämna detta bakom sig och förhoppningsvis slippa vara orolig för örat.

// Ha det -  Sara

14 kommentarer:

  1. Hej. Hittade din blogg av en slump när jag sökte på googel om att jag hör min puls i örat. Och har som dig varit till vårdcentralen och trodde de satt en vaxpropp ivägen. Men dom har spolar o grejat men inget hjälper. Efter mycke tjat fick jag remiss till öron, men har själv kontaktat en privat öronläkare för jag orkar inte vänta 90 dagar på att komma in. Mitt problem började i okt. Och nu börjar jag snart bli knäpp på de här. Man inbillar sig hela tiden om olika saker det kan vara. Jätte jobbigt psykiskt. =\ Vet inte om du kände så ? De jag funderar över är om du kände yrsel o så ? För de gör inte jag . Men om jag trycker hårt på sidan av halsen under örat så minskar/ slutar ljudet, även om jag gapar jätte mycke ? Va de så för dig ?
    Just nu så får de vara vad som Hellst bara jag blir av med ljudet, pulsen :)

    Din blogg har iaf gett mig hopp om att dom kanske kan hjälpa mig. Tack :)

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!
    I böjan när jag hörde min puls var den inte konstant, och, om jag inte missminner mig, upphörde pulsen (ljudet) ibland när jag exempelvis tryckte på örat eller som du säger, på halsen. Jag kände inte av någon yrsel alls, varken före eller efter operationen, så antar att min pärlcysta inte påverkade balasen inne i örat.

    Men jag förstår dig, man vill veta vad det är, så man kan bota det. Hoppas att det kommer lösa sig för dig också!

    /Sara

    SvaraRadera
  3. Hej !
    Jag såg din blogg via google när jag skrev "puls i örat". Jag har själv lider av denna förbannelse nu i ett år. De läkare jag har gått till tror en massa men inte vet vad det är. Och varför.Som den förra tjejen skrev så är det pykiskt störande med, man står inte ut. Jag hör den lika högt som jag pratar med vänner mm. Och att somna till storm i örat är inte lätt. Jag hoppas att ha det du hade, en cysta. För senaste budet jag fick var att jag kanske hade något slag av förkalkning i något som kan orsaka dövhet. Lät lite sädär i mina öron...he he
    Jag hoppas att jag får rätsida på detta och lycka till med ditt liv /M. Seger

    SvaraRadera
  4. Väldigt sent "svar" på ditt inlägg. Hoppas du fått lite mer rätsida på din puls i örat, vet hur jobbigt och speciellt irriterande det är! Verkar som att örat är en komplicerad kroppsdel och kan drabbas av lite olika saker med liknande symptom :/ Hoppas det reder ut sig även för dig och att sjukvården inte dröjer i ett år innan de gör någonting åt det. /Sara

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det är så intressant att läsa din blogg. Jag sitter hemma nu och kurerar mig efter min operation som jag gjorde i måndags på karolinska här i Stockholm. Dock var det inte första gången för mig utan femte. Hoppas att allt gått bra för dig och att du slipper göra om det igen ;). för mig gick allt bra också, fick en inflammation under natten efter operationen. Men tur var att jag var kvar på sjukan, så jag fick den hjälp som jag behövde (;. Lustig sjukdom detta är... ta hand om dig och lycka till med allt.
    Kram
    Lina

    SvaraRadera
  6. Hej! Grattis till den lyckade operationen! Glöm inte att gå på årliga kontroller och skydda örat mot vatten fortsättningsvis oavsett vad läkarna säger! Jag gjorde operationen för 18 år sedan och har nu fått tillbaka problemen och det verkar som det blir en ny operation för mig...=/ Inte kul!

    SvaraRadera
  7. Hej Sara,
    Din blogg är så bra, de senaste två åren har jag återvänt till den många gånger. både medan jag själv väntade på att komma rätt i remisssystemet, i väntan på operation på karolinska och sedan under året som har gått efter operationen.
    Jag undrar så mycket hur det har gått för dig sen.
    Att du slutat blogga betyder det att allt har blivit bra?
    Själv upplever jag det som allt har blivit sämre efter operationen. Läkaren viftar bort det och säger att operationen är lyckad, all den ytterhud som hade brett ut sig på insidan av innerörat är borttagen och trumhinnnan är hel.
    Men det känns som en låggradig öroninflammation har bosatt sig inne i örat. Och det värker runt ärret och in under skinnet en bit upp på skallen. Och allra värst, är att jag tycker jag hör sämre , blir lite bättre när jag tryckutjämnar.
    Stundtals upplever jag omvärlden som genom ett trubbigt töcken.
    Någon annan som upplevt det likadant? När det har gått ett år, kan man fortfarande vänta sig förbättringar?/ Marie S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag opererade mitt öra för fem månader sedan. Jag har också värk i ärret och det sticker otäckt i huvudet. Jag har ett konstant tryck i örat och hörseln är mycket nedsatt. Min läkare säger att allt ser bra ut och nästa kontroll är först i augusti. Det var en stor operation som tog åtta timmar och det gick inte att rädda alla delar. Har det blivit bättre nu när det gått ännu en tid efter din operation?

      Radera
    2. Oj det låter inte alls roligt!
      Jag har svårt att säga om det har blivit bättre egentligen. Jag går j inte på några kontroller. Hörseln vet jag inte men är inget jag tänker på varje dag. Det enda är att ärret kan klia emellanåt. Hoppas på en fin läkprocess för dig.

      //Sara

      Radera
  8. Hej Anonym,
    Vad roligt att min blogg har kommit till användning :) (det var ju därför jag började skriva).
    För mig och mitt öra fungerar det mestadels bra. Jag vill inte påstå att hörseln är bättre och jag har svårt för höga och intensiva ljud (men kan lika gärna bero på att jag arbetar med 2-3 åringar och gillar att skrika och gapa). Och ibland kommer min puls tillbaka, den låter inte likadant som den jag hade förut och det är så kortvarigt att jag inte störs av det, än.

    Jag har däremot inte upplevt det som du, att operationen gjort det sämre. Måste vara jobbigt att läkarna inte lyssnar på ditt problem. Hör man dåligt påverkar det hela ens liv =/ Så ja, jag tycker att man borde kunna förvänta sig lite mer förbättring i ditt fall. Det låter verkligen jobbigt att du upplever omvärlden som ett trubbigt töcken.

    Ärret utanpå örat irriterar ibland men jag antar att det är så det är med ärr ibland. Känns som att huden inte riktigt räcker till så det känns som att det "drar" lite grann.

    Hoppas att det kommer fixa sig för dig och ditt öra

    // Sara

    SvaraRadera
  9. Hej Sara!

    Jag fick problem med mitt öra här för 3 veckor sen i form av öroninflammation och hörselsgångsinflammation. Gick först till närakuten i två omgångar och fick en remiss till öronnäsahals till slut som behandlade mig med tamponad i örat indränkt i sprit i 4 dygn. När det svullnat av så upptäcktes en grop bakom trumhinnan, dvs en pärlcysta, samma som du hade. Eftersom det är inflammerat fortfarande i örat så kan de inte se hur stor den är ännu och om den måste opereras (men efter lite googlande så verkar det som om den måste opereras förr eller senare och jag ser hellre förr liksom). Behandlar nu med örondroppar och ska på återbesök på tisdag. Då får jag reda på om det blir någon operation. Jag är jättenojjig, verkar som ett rätt avancerat ingrepp. Men jag är glad att sjukvården tar tag i det hela.

    Jag har redan nedsatt hörsel sen jag var barn, var öronbarn och min trumhinna har spruckit så många gånger att det mest är ärrvävnad och trumhinnan varit indragen länge vilket lett till den här skiten. Nu vet jag inte exakt hur dålig hörsel jag har. Kan den bli sämre med operation? Jag läser att chansen till användbar hörsel är 75%. Jag tycker jag redan har användbar hörsel. Hoppas verkligen inte pärlcystan börjat käka på hörselbenen. Just nu hör jag skitdåligt på högerörat iom att det är inflammation i det. Hoppas det är temporärt.

    Hur har det gått för dig nu efter, vad är det, 3,5 år? Hur ofta går du på kontroller? Inget återfall? Jag har läst att det kan komma tillbaks, och ofta gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej islaa!
      Jaag fr be om ursäkt för sent svar men har så dålig koll på bloggen nu för tiden.
      Sist jag träffade en läkare angående örat var vid hörselprovet efter operationen. Men jag fick aldrig någon respons på hur hörseln var.. konstigt.
      Jag har alltså inte vart på någon kontroll eller så. Och vad jag vet så har det inte blivit något återfall heller, hoppas man slipper det!
      Hoppas det har rett ut sig med ditt öra nu under hösten!

      //Sara

      Radera
  10. Hej Sara.

    Ser att många av dom som kommenterar i din blogg är nyfikna på hur det blir efter några år, kanske kan min historia ge er några svar.

    Jag har alltid varit ett så kallat "öronbarn", fick min första öroninflammation när jag var cirka 3 veckor gammal. När jag kom in i tonåren eskalerade detta, från 14, 15 års-ålder hade jag nog inflammation en gång i månaden och behandlades med Kovepenin. När jag var i 18-års åldern fick jag veta att jag hade pärlsystor i höger öra och behövde opereras.

    Jag opererades då och fick mig en rejäl chock, plötsligt kunde jag höra på mitt högra öra igen. Vad jag fick veta då var att jag hade blivit radikal opererad i mitt öra, nya hörselben och ny trumhinna. Har sedan dess gått på årlig kontroll av mina öron.

    När jag blev 21 var det dags för vänster öra, också radikal operation, även där nya hörselben och ny trumhinna. Detta öra har jag opererat vid 3 olika tillfällen för pärlsystor. Jag har även mellan operation nr 2 och 3, vänster örat, haft ett rör i örat. Det enda rör som jag har haft i mina öron, strax efter operation nr 2 fick jag väldigt ont i örat och fick då röret insatt med hjälp utav lokalbedövning. Det satt ungefär ett år och 2 år efter röret var det dax för ytterligare en operation.

    Går fortfarande på årlig kontroll där man bla alltid gör hörsel prov och "tänjer" på trumhinnan vid varje besök. Om jag har förstått det hela rätt så är det så man kan tidigast upptäcka om nya pärlsystor har uppstått. Jag har fortfarande öroninflammationer nån gång varje år.

    Det är nu snart 25 år sedan jag gjorde min första operation och dom första åren klarade jag mig utan hörapparater. Men som vi alla redan vet, har man försämrad hörsel så blir den ju inte bättre med åren. Så i 30-års åldern fick jag hörapparater, men får inte lov att använda dom mer än 6, 8 timmar/dag. Detta för att min öron behöver ventileras, så att nya öroninflammationer inte uppstår, fick jag förklarat för mig.

    Jag har aldrig haft ont i mina ärr, däremot har jag haft lite stick då och då, under nått årstid efter operationerna. Jag har ingen känsel på vissa ställen, på båda öronen.. Har tinnitus i båda öronen, men ganska svagt ljud, ungefär som vattenbrus. Vid ansträngning hör jag min egen puls i båda öronen, till och från kan jag även höra min puls när jag sitter stilla. Kan bli väldigt yr när vatten kommer in i öronen.

    Min öroninflammationer behandlas numera ALDRIG med penicillin, utan med droppar i öronen. Har även fått förklarat att det är bra att tryckutjämna så fort jag misstänker att jag kan ha en förkylning på gång. Nässprej är någon som jag använder flitigt, detta ska också vara bra för att förhindra öroninflammation.

    Jag hoppas att med min lilla historia kunnat hjälpa någon med sin funderingar om hur livet kan bli efter några år. Själv har jag alltid upplevt att jag har fått bättre hörsel efter mina operationer, jag önskar er alla lycka till i framtiden.

    mvh Malin

    SvaraRadera
  11. Jag hörde min puls i höger öra, gick till vårdcentralen som lyssna med stetoskop på min hals. Läkeren hörde också ljudet, skickade mig till Ultraljudsundersökning. Visade sig att halsartären var nästan helt täppt och blodflödet 4 ggr så snabbt vid förträngningen, därav ljudet. Fick opererat bort förträngningen som var plack, pga för hög kolesterol (jag är smal och vältränad!). Det fanns även risk för Stroke. Nu är pulsljudet borta!

    SvaraRadera