2010-10-07

Torsdag

Ont i örat, pulsen lever hej-vilt, typ som det vore havsstorm...

8 kommentarer:

  1. Hej! Jag har själv fått samma diagnos och ska opereras nu på onsdag! Känner mig rätt lugn, men jag ska opereras nere i Barcelona då jag bor och jobbar här sedan ett par år. Nervöst!! Känns lite bättre efter att ha läst dina inlägg då jag nu fått förklarat för mig vad det är jag har - på svenska! Till mig har de sagt att jag ska stanna ett dygn och sedan vara sjukskriven i 14 dagar. Tack för att du klargjort en del saker för mig och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag opererades för cholesteatom för några veckor sedan. Var jättenervös innan för jag hade aldrig tidigare opererats för någonting. Allt gick jättebra, tror jag. Jag kräktes inte eller mådde dåligt när jag vaknade upp efter den långa narkosen utan var mest bara hungrig. Hade inte ont någonstans och det enda problemet var att jag var rätt yr när jag skulle gå. Yrseln gick över efter ett par dagar. Operationsärret bakom örat har läkt sig fint och doktorn säger att det ser fint ut inne i örat också. Nu väntar jag bara på hörseln. Den har börjat att komma tillbaka men det går långsamt. Läste någonstans att det kan ta totalt 3-4 månader. Jag är glatt överraskad över att inte haft ont en enda gång: Lycka till er Sara och Maria!

    SvaraRadera
  3. Vad fint att höra av andra som känner lite samma som jag! Jag är inte så nervös för tillfället då operationene iunte är inom synhåll för tillfället, men kan ärligt talat påstå att jag längtar efter den!
    Anonym: skönt att höra att allt gick smärtfritt och inga värre symptom visade sig efter operationen! Men kan tänka mig att ha nedsatt hörsel är jobbigt, det märker jag nu då jag får höja ljudet på teven, så kan antagligen vänja mig vid detta även efter operationen alltså...

    Tack för fina kommentarer och lycka till med läkningsprocessen ;D

    SvaraRadera
  4. Tack, Sara! Det är inte längre så farligt med hörselnedsättningen heller. Jag har haft nedsatt hörsel i det opererade örat långt innan operationen. Men nu går det framåt med full fart. Det enda som har varit tråkigt är miljöer med mycket människor och musik - t ex restauranger och affärer. Å andra sidan läste jag i en tidning att nästan hälften av alla människor har problem med att vistas i sådana miljöer. Jag tror att en restaurang som skulle satsa på en bra ljudmiljö skulle få en massa nya kunder! Ha det bra, Sara!

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att hörsel kommer tillbaka, måste känna lite märkligt att märka hur hörseln blir bättre och bättre, tur man kan laga det som är söndert =) (det tar bara lite tid)
    Detsamma :)

    SvaraRadera
  6. Har googlat öronbesvär, puls i örat och hörselnedsättningar nu sedan i december. Fick diagnosen öronkatarr, kortisonnasspray och trycksutjämna några veckor. Körde på i 2 månader men utan resutat. Blev krångel med remiss till öron...lång historia men var på vc nu i veckan och de kollade öronen igen. Ingen öronkatarr men symptomen är kvar. Har tidigare haft funderingar på det du nu är opererad för men det avfärdades och läkaren trodde snarare på sudden deafness. Det förklarar ju inte pulsen jag hör och den är värst, jag blir tokig av att höra den hela tiden som en inbygd EMG-apparat. Har inte läst hela din blogg nu men hur började det för dig. om pulsen plötsligt? Kändes det för dig som att du hade en bomulstuss i örat?Hellre hörselnedsättning än puls i örat säger jag bara. Fattar inte att jag redan stått ut i 6 mån men vissa dagar är värre helt klart. Då är den lika hög dygnet runt.

    Skönt att det verkar hagått bra för dig nu iaf, att du har mindre puls och möjlighet att få hörsel nåterställd.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  7. Menade EKG såklart :D

    SvaraRadera
  8. Oj det lät inte som någon trevlig upplevelse du fått/får vara med om. Hoppas att de kan komma på vad det är som orsakar pulsen i örat.
    Det jag minns från när jag fick pulsen är att jag svårt kan säga när den dök upp och om det var hela tiden. Jag minns att jag störde mig på den och jag fick gå så i över ett år innan operationen. Som jag förstod det var det själva cystan som kunde ha legat på något blodkärl i örat som gjorde att detta pulsljud uppstod. Jag vet inte om detta stämmer för jag upplever att jag fortfarande har den kvar i vissa stunder.
    Men som svar på din fråga, nej jag tror inte pulsen kom plötsligt och som jag kommer ihåg det kan jag inte likna det vid att ha en bomullstuss i örat.. Hoppas du blev lite klokare och hoppas det reder ut sig!
    /Sara

    SvaraRadera