2010-11-25

Operationen

Nu är det äntligen över! Fick komma hem idag vilket alltså betydde att jag fick sova två nätter på sjukhuset, något som jag inte tyckte var så roligt. Jag börjar från början och skriver det jag minns.

Tisdag 23/11 Operationsdagen
Fick åka in till sjukhuset tidigt på morgonen och 7:15 ropade de in mig, jag gick byta om till en stor (enormt stor) vit rock som dessutom var öppen där bak... och två otroligt obehagliga knästrumpor. Säger hejdå till pappa och sedan lägger jag mig i sägen och rullas ner till operationssalen. Där nere fick jag en varm och go filt, hårnät och träffa en av läkarna som opererade mig som undrade om det var några frågetecken. Väl inne på operationsbordet får jag veta att de ska ta blodtrycket på mig ofta och och får något som liknat strumpor kring överarmarna. Får nål på höger hand och andas in syre, strax efter det känns allt tungt och jag somnar in. Vaknar till och minns att jag undrar var jag är och kommer på att jag är på sjukhuset, läkarna säger något och jag svarar men minns inget av detta, jag rullas ut (antagligen in till uppvaket). 13:30 vaknar jag till inne på uppvaket, var inte en av de bästa upplevelserna jag varit med om men mådde inte dåligt eller något utan det var mest en obehagskänsla. Där får jag ligga till ca 16:00. De har EKG på mig och den maskinen pep till för minsta lilla... De tog även blodtrycket, varje kvart tror jag det var (försökte räkna ut det när jag låg där men var lite dåsig så kan inte säga helt säkert). Hade även ont i vänser arm, något aom kan liknas med träningsvärk, läkanra trodde detta berodde på att jag legat konstigt under operationen. Innan jag rullas till avdelningen får jag två alvedon. Uppe på avdelningen sover jag till strax efter 18 då pappa kommer och hälsar på, orkade inte prata så länge och efter lite fika vid 19-tiden sover jag 21. Hade lovat ringa två vänner så kopplar in telefonen och ringer dom. Mådde relativt bra på kvällen, det var mest tröttheten som härjade. Sen sov jag lite oroligt, men vaknar ändå ganska utvilad.

24/11 Vilodagen
En lång och tråkigt dag. Fick frukost och vilade mig lite, fick smärtstillande och pappa kom på besök. Jag åt lunch och hade långtråkigt ett par timmar efter det. Läste lite i några tidningar och vilade ögonlocken. Fick middag och pappa kom på besök igen, han hade med sig en penna så nu kunde jag lösa lite sudoku =) Läkaren som var utförde ingreppet kom upp och pratade med mig om operationen och fick veta att det hade gått bra, de hade fått ut allt och hon nämnde även att de fixat de delar som var trasiga inne i örat. Bara vänta och se om hörseln blir bättre. Pratade en del i telefonen och fick lite fika. Sov mindre bra denna natten, hade hoppiga ben och kroppen låg inte skönt i sängen. Men till slut blev det morgonen den 25/11  och jag fick frukost, ta på mig mina egna kläder, lösa klart sudokun och prata med en läkare innan jag fick åka hem kl 11! Kom ut till en massa snö men känns så skönt att få komma hem efter två dagara på sjukhus. Nu är det vila som står på mitt schema. Har även lyckats duscha, det var klart intressant problem att lösa, lite besvärligt men man kan ju inte låta bli att duscha heller.

Pulsen sitter just nu kvar i örat, hoppas på att den försvinner så småningom. Har fortfarande lite ont i örat så äter alvedon och sitter med en mössa på huvudet för att det är mycket mer bekvämt än den svarta lappen man ska ha på sig!

4 kommentarer:

  1. Hej Sara!
    Som du ser följer jag din blogg. Skönt att det är över och det har gått bra. Förstår att det är lite pilligt att operera i örat. Jag tycker din operation har gått som jag föreställer mig att min så småningom ska göra. Tack för dina rader.
    Ammi

    SvaraRadera
  2. Hej, kul att bläddra igenom din blogg. Har själv haft cholesteatom när jag var yngre och jag hoppas att du återfår fullgod hörsel och en återhämtningstid som inte blir allt för jobbig, bandage på huvudet och duschning kan vara nog så pain in the ass utan allt det andra som dessutom kommer till.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad skönt att höra att operationen gick bra. Jag önskar dig ett lugnt och snabbt tillfrisknande!

    SvaraRadera
  4. Ammi, jag är lite nyfiken hur operationen gick för dig och om det var någon skillnad på din och min?! Hur mår du såhär en vecka efteråt? =) Vore kul om du ville dela med dig.
    //Sara

    SvaraRadera