2010-09-16

Funderingar

Jag sitter och leter information om cholesteatom och funderar hur många människor som opereras för det per år, men verkar vara svårt att finns några exakta svar på det. Jag hittade dock detta:

"Kronisk otit och cholesteatom är vanliga sjukdomar och utgör den största gruppen som opereras vid öron-, näs och halskliniken i Lund för sjukdomar i temporalbenet. Dessa sjukdomar har dessutom mycket stor risk för att recidivera. Om man kan finna nya behandlingsformer för dess åkommor kan man förbättra livskvalitén för många patienter och göra stora samhällsekonomiska vinster genom minskad sjukskrivning och behov av förtidspensionering eftersom dessa sjukdomar vanligen medför en nedsatt hörsel förutom återkommande obehag med flytning och värk från örat."

Så som jag fattar det är cholesteatom ganska vanligt på öron-näs-hals, och ofta leder det till bättre hörsel, men risk för återfall är vanligt också. Vilket då antagligen betyder att jag kommer genomföra detta igen senare i livet. Det är intressant att den puls jag kände för ett år sedan inte var en enkel sak utan är något som jag egentligen aldrig blir av med, vetskapen om att den kan komma tillbaka kommer alltid finnas i det undermedvetna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar